sunnuntai 26. elokuuta 2012

Orientaatioviikot

Tässä on tiedossa positiivinen blogiteksti. Kertaus siitä, mitä kaikkea paikalliset fuksiviikot voivatkaan tarjota. Takana on huikea viikko, mutta tässä tekstissä käsitellään ainoastaan kohokohdat (ne mitä muistamme).
Ville valmiina ekaan koulupäivään
Day 1 / 20.8.2012

Opiskelijamesta Villa
Maanantai starttasi lyhyellä powepoint-esityksellä, jossa kuultiin lyhyesti maasta, kaupungista, tiedekunnasta ja Interactie-ainejärjestöstä. Tämän jälkeen meidät kaikki jaettiin kolmeen ryhmään ja ryhmien omat mommyt ja daddyt esittäytyivät. Aino pääsi ryhmään yksi ja Ville numero kolmeen. Tavattiin myös edellisenä iltana tutustumiimme ihmisiin ja juttu pääsi näin alkuun. Pakollisten tutustumisleikkien jälkeen (nimien opettelu jne) lähdettiin kaupungintalolle, jossa oli vuorossa virallinen osuus kaupungin tervehdyksen muodossa. Huomattiin myös, että Hollantilaiset eivät syö kunnon lounasta vaan lounaaksi tarjolla on ainoastaan vaaleita sämpylöitä, majoneesia,
juustoa, kinkkua ja
appelsiinimehua. (Tämä toistui joka päivä) Iltapäivällä jouduimme eroamaan ryhmistämme ja etsimään kämppää. Kämpänsaanti ei tosin edistynyt juuri ollenkaan ja palasimme ryhmiemme luo. Illalla menimme IE&M (Industrial Engineering & Management) tiedekunnan rakennuksen (Paviljon) takapihalle opiskelijabaariin nimeltä Villa. Siellä pelasimme Slups- peliä ja bailasimme bileteltassa puoleen yöhön. Tämän jälkeen siirryimme keskustaan Interactien baariin Tipsy Duckiin.

Kaupungintalo
Villen uusi bestis: Alex

Day 2 / 21.8.2012

Tiistai starttasi kaupunkikierroksella. Tämän jälkeen menimme Paviljonille ja rakennuksen takapihalle oli rakennettu erilaisia pelirasteja. Osassa peleistä pääsi kastumaan ihan kunnolla kuten vesi-ilmapallosodassa. Illalla oli vuorossa Sangriajuhlat paikallisessa opiskelijarakennuksessa De Bunkerissa.

Lemppari leikki: Slups

Day 3 / 22.8.2012

Keskiviikkona oli vuorossa retki Noord-Brabantin alueen pääkaupunkiin s'Hertogenboschiin. Kaupunki on yksi Alankomaiden vanhimmista (kaupunkimaista asutusta jo 1000-luvun alussa) ja siellä onkin kaunis hollantilainen vanha kaupunki. Ohjelmassa oli veneajelu kaupungin vanhassa viemärikanaalissa. Päivä oli kaunis, niin päätimme porukalla mennä läheisen lammen rantaan nauttimaan päivästä. Saimme Villen kanssa tarpeeksemme lööbaamisesta tosin jo parissa tunnissa, joten lähdimme kahden paikallisen Jipin ja Bramin kanssa keskustaan kiertelemään. Kaupungissa oli käynnissä markkinat ja torille oli pystytetty tivoli. Pojat saivatkin meidän houkuteltua 60 metriä korkeaan ketjukaruselliin (samanlainen kuin tykkimäen starflyer) - erityisesti Villelle tämä oli jännä paikka ja oli pakko pitää kädestä ;)
Illalla oli tiedossa taas juhlat ja baarikierrosta keskustan baarikadulla. Baarikatu on täällä muuten Hollannin pisin. Maistelimme myös hollantilaista spesiaalia Kroketteja.
Kuvia veneretkeltä

Pyhän Janin katedraali

Aino ja Italialaiset ystävät

Day 4 / 23.8.2012

Torstaina aamulla oli ensimmäisenä aamupala De Spijker-klubilla. Tämän jälkeen menimme asemalle ja hyppäsimme bussiin tietämättä mitä päivä tuo tullessaan. Jotain huhua olimme kuulleet uimisesta ja pyyhe oli pakattuna mukaan varmuudeksi. Hetken bussimatkan jälkeen pääsyimme joen rantaan ja meille selvisi että kyseessä on kanoottimelonta. Arvotavarat laitettiin pieneen astiaan ja kaikki muu oleellinen laitettiin autoon joka lähti samantien pois - vaihtoehtoja ei ollut, veneeseen piti mennä.
Ville meni ensimmäisten joukossa espanjalaisen Alexin kanssa veteen ja Aino tuli viimeisten joukossa puolalaisen Goshan kanssa. Pian meille selvisi että kyseessä ei ole pelkästään mikään melonta, sillä paikalliset alkoivat kaataamaan meidän veneitä. Siinä sitten märät farkut jalassa yritettiin kääntää kanootteja, joka oli haastavaa mustassa liejuisessa pahanhajuisessa vedessä. Ja vettäkin oli joessa 1,5m ainakin. Samassa rytäkässä arvotavara-astiamme katosi ja aiheutti pienenmoisen paniikin, koska varmuutta ei ollut kelluuko astia. Noin 20min pienen paniikinomaisen jälkeen astia löytyi sisältö kuivana alajuoksulta - onneksi. Melonta ei ollut juurikaan melontaa, sillä joka käänteessä jotkut ystävälliset sielut kaatoivat kanoottimme. Välillä tämä turhautti sillä matkaa oli kuitenkin 8km melottavana. Saldona päivästä jäi miinus yhdet kengät (Ainon kengät on jossakin siellä joen pohjalla kai) ja flunssa.

Illalla oli vuorossa tosi hauska kierros eri hollantilaisten kämpillä, jossa paikalliset kokkasivat hollantilaisia erikoisuuksia (muusia ja lihapullia). Ruoka oli hyvää (tutun makuista) ja seura parasta. Illalla päädyimme baarin kautta kuokkimaan De Bunkerille, jossa oli huimat opiskelijabileet kaikille yliopiston fukseille. Juhlat jatkuivat kellon ympäri aamuun asti. Tällä paikallisella opiskelijatalolla on tapana sulkea ovensa vasta kun kuusi ihmistä on enää pystyssä. Me emme tätä jääneet odottamaan vaan suuntasimme jatkojen jatkojen jatkoille Villaan joka avasi ovensa aamun sarastaessa seitsemältä. Lähdimme Villen kanssa mestoilta pois "jo" yhdekstältä ja suuntasimme supermarketin kautta hotellille pakkamaan, sillä klo 12 meillä oli edessä check out.

De Bunker @ 7 am

Kokonaisuudessaan hauskat fuksiviikot jotka vetää lähes vertoja Lappeenrannan omille ;)

mutta ei ihan kuitenkaan....