sunnuntai 16. syyskuuta 2012

Bienvenue à Bruxelles

Menopaluulippu 40e, matkan kesto n.2,5h mutta ei, emme matkustaneet lappeen Rannasta Helsinkiin, vaan tällä kertaa kyseessä oli ex tempore matka Belgian (ja Euroopan?) ihmeelliseen pääkaupunkiin Brysseliin. Ennakkotiedot kaupungista perustuivat pikaiseen wikitraveliin tutustumiseen, joka kertoi että kaupungissa kannattaa nähdä ainakin keskusaukio sekä Manneken-Pis (pissaava poika).

Olimme hankkineet päiväliput ja suunnitelmana oli matkustaa mestoille, kierrellä kaupunkia ja tavata Matti (Ainon isä), joka sattui olemaan samaan aikaan työmatkalla. Lähdimme aamuysin aikaan Eindhovenista ja saavuimme puoli 12 aikaan Brysselin keskusrautatieasemalle. Kävelimme kohti keskustaa ja puoli tuntia myöhemmin olimme nähneet molemmat "must see" nähtävyydet. Kylmän sään vuoksi päätimme vierailla kaupungin museossa, mikä osoittautui hyväksi valinnaksi.  Parasta museossa oli Manneken-pis osio, jossa esiteltiin patsaan erilaisia asukokonaisuuksia. Patsaalla on melkein 900 erilaista asua, joista uusin on Hard Rock Cafe asu. Myös Suomi on hyvin edustettuna, sillä suomesta on lähetetty 4 erilaista asua patsaalle puettavaksi. Asut ovat totta kai lappalaisasu ja joulupukin asu, mutta myös kalevalasta tuttu perinnepuku sekä hieman yllättävä veto: Helsingin poliisi-asu :D

Museon jälkeen me lähinnä kierreltiin katuja, ihasteltiin suklaapuoteja ja fiilisteltiin tunnelmaa. Myöhemmin mentiin Matin kanssa lounaalle. Perjantai oli "kalapäivä" joten päätimme teeman mukaan ottaa kalalautasen, joka oli kyllä erinomainen. Lounaan jälkeen poikkesimme vielä kahvilla ja söimme vohveliannokset. Hyvää oli!

Illalla palasimme takaisin Eindhoveniin puoli kahdeksan junalla. Perillä olimme klo 22 jälkeen ja illalla käväisimme vielä vaihtarikavereiden Puola-Italia illallisella. Juhlat olivat alkaneet jo seitsemältä mutta meidän onneksi italialaiset olivat saapuneet tapansa mukaan vain hetki ennen meitä. Saimme siis vielä herkullista pastaa, sekin oli hyvää!

Matin tuliaislaukusta paljastui reilusti kaikkea